کد مطلب: ۱۱۶۵۷۹۰
|
|
۰۶ آبان ۱۴۰۵ - ۱۱:۲۱

مخدر دست‌سازی که با ظاهری فریبنده نوجوانان را به دام وابستگی و خطر خفگی می‌کشاند!

مخدر دست‌سازی که با ظاهری فریبنده نوجوانان را به دام وابستگی و خطر خفگی می‌کشاند!
ترکیبی که در ظاهر به چند شیشه دارو و یک نوشیدنی معمولی شباهت دارد، به یکی از نگرانی‌های تازه درباره سلامت نوجوانان و جوانان ایران تبدیل شده است.

به گزارش مجله خبری نگار/بهار، به نقل از دیروزبان، «لین» که گاهی با نام «شربت بنفش» شناخته می‌شود، نوشیدنی دست‌سازی حاوی دارو‌های خاص است که به دلیل ظاهر غیرمعمول نبودن مواد اولیه، تصور اشتباه درباره بی‌خطر بودن و دسترسی نسبتا آسان به برخی داروها، مورد توجه گروهی از جوانان قرار گرفته است.

برخی مصرف‌کنندگان در رابطه با این مخدر از تجربه خود گفته‌اند؛ تجربه‌هایی که نشان می‌دهد آگاهی ناکافی از عوارض دارو‌ها می‌تواند خطر سوءمصرف را پنهان نگه دارد.

لین چیست و چرا خطر آن جدی گرفته شده است؟

«لین» یا «شربت بنفش» نامی است که برای ترکیب دست‌ساز برخی دارو‌های سرفه یا سرماخوردگی با دارو‌های دیگر و نوشیدنی‌های شیرین به کار می‌رود. ترکیب دقیق آن ممکن است متفاوت باشد، اما وجود موادی مانند کدئین در برخی فرآورده‌های مورد سوءمصرف، نگرانی‌های جدی پزشکی ایجاد می‌کند.

کدئین یک داروی مخدر مورد استفاده در درمان برخی علائم است و مصرف نادرست آن می‌تواند به وابستگی و سرکوب دستگاه تنفسی منجر شود. ترکیب خودسرانه دارو‌ها نیز خطر بروز عوارض پیش‌بینی‌ناپذیر را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، دارویی بودن مواد اولیه به معنای بی‌خطر بودن محصول نهایی نیست.

دسترسی آسان و تصور اشتباه درباره بی‌خطری

یکی از موارد مهم، دسترسی آسان برخی مصرف‌کنندگان به دارو‌های مورد استفاده در تهیه این ترکیب است. وقتی نوجوانان دارو‌های آشنا را در خانه یا داروخانه می‌بینند، ممکن است خطر مصرف خارج از دستور پزشک را دست‌کم بگیرند.

ظاهر معمولی این ترکیب نیز می‌تواند تشخیص سوءمصرف را برای خانواده‌ها دشوار کند. برخی مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند لین در مقایسه با مواد مخدر شناخته‌شده آسیب کمتری دارد؛ تصوری که متخصصان درباره آن هشدار می‌دهند.

از سرخوشی موقت تا وابستگی

به گفته کارشناسان نقل‌شده در گزارش، مصرف مکرر لین می‌تواند به وابستگی جسمی و روانی، اختلال تمرکز و مشکلات شناختی منجر شود. کدئین با اثرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی ممکن است سطح هوشیاری و فعالیت دستگاه تنفسی را کاهش دهد. ترکیب آن با برخی دارو‌های آرام‌بخش نیز می‌تواند خطر مسمومیت شدید را افزایش دهد.

از سوی دیگر، در ترکیب‌های دست‌ساز میزان مواد مؤثره و نسبت دارو‌ها کنترل‌شده نیست؛ بنابراین پیش‌بینی شدت اثر و عوارض آن دشوار است. خواب‌آلودگی شدید، اختلال تنفس و کاهش سطح هوشیاری از نشانه‌هایی هستند که می‌توانند به رسیدگی فوری پزشکی نیاز داشته باشند.

نقش خانواده‌ها و ضرورت نظارت دارویی

گزارش‌ها بر ضرورت افزایش آگاهی خانواده‌ها، آموزش نوجوانان درباره خطر سوءمصرف دارو و نظارت مؤثرتر بر عرضه فرآورده‌های دارویی تأکید می‌کند. متخصصان نیز معتقدند برخورد با این مسئله صرفا از مسیر هشدار یا اقدامات تنبیهی امکان‌پذیر نیست و باید آموزش، پیشگیری و حمایت روانی را در کنار نظارت دارویی قرار داد.

روزنامه هفت صبح می‌نویسد، والدین نیز بهتر است بدون قضاوت یا برخورد شتاب‌زده، درباره مصرف دارو‌ها و فشار‌های روانی فرزندانشان گفت‌و‌گو کنند. تغییرات غیرمعمول در خواب، افت تمرکز، خواب‌آلودگی مکرر یا مصرف پنهانی دارو‌ها می‌تواند دلیلی برای پیگیری و مشورت با متخصص باشد، هرچند به‌تنهایی نشانه قطعی مصرف لین نیست.

مسئله لین فقط درباره یک نوشیدنی دست‌ساز نیست؛ بلکه هشداری درباره خطر تبدیل دارو‌های درمانی به ابزار سرخوشی و وابستگی است. افزایش آگاهی عمومی، دسترسی مسئولانه به دارو‌ها و فراهم کردن مسیر‌های امن برای دریافت حمایت روانی می‌تواند در پیشگیری از گسترش این آسیب نقش مهمی داشته باشد.

برچسب ها: مواد مخدر
ارسال نظرات
captcha
قوانین ارسال نظر