کد مطلب: ۲۳۸۸۸۹
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «مقاومت میکروبی» را ابرچالش نظام های سلامت دنیا دانست و بر ضرورت تشکیل، تدوین شرح وظایف و ساختار کمیته کشوری مهار «مقاومت میکروبی» تاکید کرد.

به گزارش مجله خبری نگار از وبدا، محمد مهدی گویا در اولین جلسه کمیته کشوری مهار مقاومت میکروبی گفت: مقاومت میکروبی به یک معضل بزرگ برای کشورها و به ابرچالش نظام های سلامت دنیا تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه با وقوع پاندمی کرونا در دنیا تمام توجه ها به سمت این بیماری رفت و سایر مخاطرات بهداشتی خیلی کمرنگ شد، بیان داشت: به دلیل مقاومت میکروبی اکنون برخی امراض به بیماری های غیرقابل درمان تبدیل شده اند.

گویا با بیان این که مدیریت مقاومت میکروبی در جهان با اشکالات فراوانی مواجه است و قوانین و مقررات مناسبی در کشورها برای مهار آن وجود ندارد، افزود: مقاومت میکروبی از حد گذشته و دیگر برای برخی از بیماری های نظیر سل، مالاریا، برخی از انواع اسهال و بیماری های مقاربتی درمان های معمولی پاسخگو نیست.

در مرکز تهدیدهای مقاومت میکروبی هستیم

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده بی رویه، نادرست و نامناسب از داروهای ضد میکروبی وضعیت را روز به روز پیچیده تر و بدتر کرده است، گفت: تهدید مقاومت میکروبی مربوط به آینده نیست و ما هم اکنون در مرکز این تهدید قرار داریم. به دلیل بی توجهی به این مساله اکنون برخی داروها قیمت های گزافی یافته اند در حالی که هم عوارض بیشتر و هم اثربخشی کمتری نسبت به داروهای قبلی دارند.

گویا خاطرنشان کرد: در شصت و هشتمین اجلاس جهانی سلامت که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد برنامه عملیاتی مهار مقاومت میکروبی با رویکرد یکپارچه سلامت به تصویب رسید.

وی افزود: در این اجلاس بر مشارکت سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان جهانی سلامت حیوانات (OIE) در برنامه مهار مقاومت میکروبی تاکید شد.

گویا با بیان این که باید دانش ما در زمینه مقاومت میکروبی افزایش یابد، بازتعریف نظام مراقبت میکروبی را مورد تاکید قرار داده و یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک ها باید ساماندهی شود. وقتی پروتکلی برای درمان یک بیماری تدوین و ابلاغ می شود تمام مراکز بهداشتی و درمانی باید مطابق با آن عمل کنند. در جریان کووید ۱۹ شاهد بودیم برخی ها اسم داروهایی را بردند که نه تنها در درمان این بیماری موثر نبود بلکه پروتکل ها را زیر سئوال می برد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: باید کاری کنیم تا عفونتِ بیماری هایی که در برابر داروها مقاومت دارند روز به روز کاهش یابد. ساماندهی تولید دارو برای استفاده یا عدم استفاده از داروهای مقاومت میکروبی مهم است.

ضرورت تشکیل کمیته کشوری مهار مقاومت میکروبی

گویا بر ضرورت تشکیل، تدوین شرح وظایف و ساختار کمیته کشوری مهار مقاومت میکروبی تاکید کرد و اظهار داشت: این کمیته باید دارای زیر کمیته هایی در بخش های آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری و کنترل، مراقبت مصرف داروهای ضد میکروبی، پژوهش و تحقیقات باشد.

وی فهرست سازمان های همکار در برنامه مهار مقاومت میکروبی را چنین اعلام کرد: معاونت بهداشت، معاونت درمان، سازمان غذا و دارو، آزمایشگاه مرجع سلامت، آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو، مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور، سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان حفاظت محیط زیست.

اجرای نظام مراقبت مقاومت میکروبی

وی از تدوین سامانه مراقبت عفونت های بیمارستانی در راستای تحقق هدف پایش مقاومت میکروبی خبر داد و گفت: نظام مراقبت مقاومت میکروبی در هشت بیمارستان منتخب اجرایی شده و در سال جاری تعداد این مراکز به ۱۶ بیمارستان افزایش خواهد یافت.

برچسب ها: بهداشت و سلامت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
قوانین ارسال نظر