به گزارش مجله خبری نگار این منتقد درباره تاثیر افزایش بودجه صداوسیما بر بهبود کیفیت سریالهای تلویزیونی، گفت: بله بودجه بسیار مهم است، اما تضمین کیفیت سریالها به بودجه ربطی ندارد؛ بلکه بیشتر به مناسبات مدیریتی در سازمان مربوط است. اینکه چقدر مدیران دارای خلاقیت و به روز هستند و اینکه چقدر تلویزیون با برنامههای خوش ساختِ کیفی و مطالبه گرایانه، میتواند فاصله رسانه را با مردم کم کند. همه اینها به مدیریت مربوط است اگر مدیریت ضعیف عمل کند شما همه پول ایران را هم به صداوسیما بدهید اتفاقی نخواهد افتاد.
فهیم با بیان اینکه کیفیت سریالها به عوامل متعددی بستگی دارد، در توضیح این اظهارنظر گفت: پنج سال پیش بودجه سازمان صداوسیما کم بود، اما به هر حال کارهایی تولید میشد. از پنج سال به این طرف همان کارها تولید میشود، ولی کیفیت ندارد. سریالها را که نگاه میکنیم میبینیم مشکل اصلی ایده، مضمون و ساخت و پرداخت اثر است. آنچه باعث انتقاد به سریالها میشود، بودجه نیست، بلکه ضعیف و دم دستی بودن بازی ها، متن شلخته و فاقد قصه بودن سریال است. اینها خیلی مهم است و باید در سازمان صداوسیما رفع شود. البته در مورد سریالهای الف، بودجه مهم است و نبود آن میتواند باعث خوابیدن کار شود.
این منتقد همچنین به محدودیتهای صداوسیما در کسب درآمد اشاره کرد و گفت: صداوسیما محدودیتهای زیادی در زمینه گرفتن آگهی دارد؛ هر چند درآمد آگهی خیلی زیاد است، اما باز هم محدودیت دارد. خود من گاهی منتقد پخش برخی از آگهیهای تلویزیونی بودم که تاثیر نامطلوبی بر تولید داخلی میگذاشتند و به نوعی ضدفرهنگ عمل میکردند؛ بنابراین به این نتیجه میرسیم که بودجه صداوسیما باید از طریق بودجه دولتی تامین شود. چون تلویزیون دو منبع درآمد دارد؛ یکی بودجه دولت و یکی آگهی ها. البته برخی میگویند تلویزیون آنتن فروشی هم میکند که این هم قبل نقد است.
فهیم در عین حال افزود: در دنیا مشکلاتی از این دست برای رسانه وجود ندارد. رسانههای دنیا به هر دری میزنند تا تامین بودجه کنند حتی وارد لابیهای کثیف و پولشویی میشوند. در عرف رسانهای حاکم بر جهان، این مسائل وجود دارد، اما در اینجا ما شورایی تحت عنوان شورای نظارت بر صداوسیما داریم که اخیرا آقای صفار هرندی رییس آن شده است و این شورا نظارت میکند تا هر آگهی از تلویزیون پخش نشود.
او با تاکید بر اهمیت سریالهای تلویزیونی عنوان کرد: فکر میکنم اهمیت سریالها خیلی بیشتر از دیگر بخشهای تلویزیون است. اخبار و بخشهای دیگر هم اهمیت دارند، اما رسانه از طریق پخش سریال و نمایش است که مخاطب را جذب کرده و نگه میدارد. هر موضوع و مضمونی از طریق کارهای نمایشی درازمدت تاثیرگذار و جریان ساز میشود. این در حالی است که الان ما چند سال است شاهد یک سریال مناسب و باکیفیت نیستیم. در چند سال گذشته از سر و روی سریالها میبارد که فقر مالی داشتهاند، اما بر این باور نیستم که همه چیز را پول حل میکند. معتقدم نقش تولیدکنندهها به ویژه نویسندهها و کارگردانهای خلاق اهمیت زیادی دارد، اما بودجه به ویژه در سریالهای تاریخی و الف، نقش مهمی را ایفا میکند.
فهیم در واکنش به اظهار نظر محمدحسین لطیفی که بودجه سازمان صداوسیما را در مقایسه با نرخ دلار و تورم ناچیز دانسته بود، گفت: من تولیدکننده نیستم. آقای لطیفی از منظر تولیدکننده میگوید، من از منظر کیفیت و مفید بودن آثار برای بیننده میگویم. بودجه یک بخش از کار است. اگر قرار باشد به کارهای جدید و پر کردن آنتن با کارهای تاریخی و الف روی بیاوریم، بله این بودجه در مقابل آنچه که جهان دارد هزینه میکند، چیزی نیست. اما همچنان معتقدم ما احتیاج به مدیریت جهادی داریم. مدیریت خلاق و فعال، مدیرانی که به دنبال این باشند که از استعدادها بهره خوبی ببرند و برای تولید آثار خوب اتاق فکر تشکیل بدهند. مسئله دیگر، شستن ردههای مدیریت میانی از روابط ناسالم مالی و ارتباطات خانواگی است. اگر این اتفاقات نیفتد همانطور که گفتم اگر همه بودجه را هم به سازمان صداوسیما بدهند اتفاقی نمیافتد. اما اگر رویکرد سازمان در بخش مدیریت کلان و در مواجهه با مدیریت میانی، ضربتی باشد، بودجه هر چقدر هم باشد، خوب مصرف شده و بازدهی خواهد داشت.
فهیم در پایان درباره چشم اندازی که برای آینده تلویزیون با توجه به تغییر مدیریت این رسانه ترسیم میکند، گفت: نسبت به دوره قبل به نظر میآید دارد اتفاقاتی میافتد؛ همین که مدیریت به این ورود کرده که میخواهد تغییراتی ایجاد کند و جلوی برخی سریالها را هم گرفته، نشان میدهد که در تدارک اتفاقات بهتری هستند.