کد مطلب: ۲۳۸۷۶۹
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
مولفه‌های فرهنگی و طبیعی جزیره هرمز سبب شده که به عنوان طعمه‌ای در چشم عده‌ای درآید و زمین‌خواری گسترده برای تصاحب منظر طبیعی آن در زیر عناوین نهاد‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار باب شود و این جزیره در معرض تملک غیرمسئولانه و تخریب‌های وحشناک قرار گیرد.

به گزارش مجله خبری نگار، همزمان با چهاردهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان هرمزگان، جمعی از نخبگان این استان در نامه‌ای به آیت الله رئیسی درخواست کردند تا "ضمن توجه جدی دولت به جزیره هرمز، مانع از تخریب این جزیره" شود.

در این نامه آمده است: "سرزمین عزیزمان از سپیده‌دمان تاریخ به عنوان یکی از گهواره‌های شکل‌گیری تمدن بشری شناخته شده است. مردم استان هرمزگان نیز نقش مهمی در ساخت و پاسداری از این هویت ملی داشته‌اند.

اقتداری از جنس دوستی با ملت‌های دیگر از راه تجارت و سفر که در چندین قرن و خصوصاً قرون پنجم تا نهم هجری، ثروتی گران‌بها را به بار آورد. گنجینه‌ای که زمینه‌ساز رشک استعمارگران پرتغالی و انگلیسی و در نتیجه هجوم غارت‌گرانه آنان را به سواحل خلیج فارس پدید آورد که در تاریخ ثبت شده است.

سالیان سال است که این پیشینه سرافراز تاریخی و طبیعی گاهی خود را در قالب سنگ‌نوشته‌های بادافشان رودان، سنگ‌نگاره‌های باستانی دهتل بستک، قلعه‌های هزاره میناب و فین و مغویه، صنعت لنج‌سازی قشم، بافت معماری بندر کنگ و گاهی در قالب مناظر بی‌نظیر طبیعی، چون جنگل حرا (هرا) و غار‌های نمکدان قشم نشان داده و موجب افتخار و عشق به مام میهن شده است. زلزله و سیل امسال متاسفانه ضمن آسیب فراوان به این بنا‌های تاریخی و مناظر طبیعی، بار دیگر نشان داد که کار حفاظت و مرمت و نگهداری از این میراث بی‌همتا به درستی انجام نپذیرفته است و نیازمند توجه جدی دولت است.

با این همه، اما شاید هیچ‌کدام به اندازه جزیره بی‌نظیر هرمز در معرض خطر و نیازمند توجه جدی دولت نیست، تا هم از تخریب غیرقابل جبران جلوگیری شود و هم بار دیگر در چشم جهانیان شناسانده و زمینه آن شود که این بار تمامی مردم جهان به عنوان گردشگر مهمان این جزیره موزه‌ای و مبهوت جمال بی‌مانندش شوند و توسعه منطقه در ساحتی بسیار امروزی شکل بگیرد.

این جزیره به علت ویژگی‌های طبیعی و زمین‌شناسی‌اش در جهان بی‌نظیر است و از این رو به بهشت زمین‌شناسی جهان شهرت یافته است. این گنبد نمکی یگانه که فقط چهل و دو کیلومتر مربع مساحت دارد، پر از تپه‌های رنگینی است که خوراکی بوده و در خود هفتاد نوع کانی با بیش از نود طیف رنگی شناسایی‌شده دارد که در کل جهان همانند نداشته است، اما به دلیل غفلت از درک عظمت و اهمیت بی‌مانندش در سال‌های اخیر فقط مرکز استحصال نمک و فروش خاک سرخ بوده است یعنی گوهری که میلیون‌ها سال طول کشیده تا ذره ذره شکل گرفته، خروار خروار با کم‌ترین بها صادر شده است آن هم خاکی که تماشای سرخی بی‌بدیل آن هزاران خاطرخواه در میان دوستداران طبیعت‌گردی جهان دارد.

دره رنگین‌کمان‌ها نامی است برای توصیف فقط قسمتی کوچک از طبیعت مسحورکننده هرمز که هر وجب آن به رنگی و طیفی و طراوتی از یشمی و فیروزه‌ای گرفته تا یاسی و ارغوانی است و هرساله هزاران هم‌وطن گردشگر با تماشای آن ضمن لذت بصری فراوان از چنین شاهکاری از تنوع رنگ و سنگ و خاک و گره‌خوردگی آن با دریا، به خود به عنوان یک ایرانی افتخار می‌کند که مستحق چنین موهبت الهی شده است و این در حالی است که تمامی جزیره چنین ویژگی منحصر به فردی دارد.

ثبت و حفظ موزه‌های طبیعت یکی از سالم‌ترین گونه‌های جدید توسعه در جهان امروز است که ده‌ها نمونه آن در فهرست آثار غیرملموس و طبیعی بشر در سازمان فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است و مولفه‌های فرهنگی و طبیعی سبب‌ساز آن شده است که در سال‌های اخیر این گوهر ارزشمند به عنوان طعمه‌ای در چشم عده‌ای نامحرم درآید و زمین‌خواری گسترده برای تصاحب منظر طبیعی جزیره در زیر عناوین نهاد‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار باب شود و حیثیت این جزیره در معرض تملک غیرمسئولانه و تخریب‌های وحشتناک قرار گیرد؛ لذا ما امضاکنندگان زیر به عنوان علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و طبیعی هرمزگان خواستاریم:

در گام نخست منظر طبیعی و فرهنگی کل جزیره هرمز به ثبت ملی برسد و سپس پرونده‌سازی‌های لازم برای قرار گرفتن در فهرست میراث طبیعی یونسکو به عمل آید، تا هم از تخریب این سرمایه ملی جلوگیری شود و هم مقدمات تبدیل آن به دومین اکو موزه کشور فراهم شود".

گفتنی است آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در چهاردهمین سفر استانی خود صبح روز پنجشنبه وارد استان هرمزگان شده و در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس مورد استقبال مقامات این استان قرار گرفت.

بازدید از زیرساخت‌های استان هرمزگان، دیدار با علما، نخبگان، جانبازان، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم و شرکت در شورای اداری این استان از جمله برنامه‌های سفر وی به استان هرمزگان است.

برچسب ها: فرهنگ جزیره هرمز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
قوانین ارسال نظر