کد مطلب: ۲۳۸۷۰۴
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
یک فعال تعاونی، تامین مواد اولیه تولید فرش با نرخ ارز آزاد را از چالش‌های مهم فرش در شرایط فعلی عنوان کرد و آن را در افزایش هزینه و قیمت تمام شده تولید اثرگذار دانست.

به گزارش مجله خبری نگار،عبدالله بهرامی، از بافت فرش به عنوان یکی از راه‌های ایجاد درآمد و اشتغالزایی برای خانوار‌ها نام برد و گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد بافندگان فرش را بانوان تشکیل می‌دهند و این مسأله تاثیر به‌سزایی در امنیت شغلی و اجتماعی و درآمد خانوار دارد.
به گفته وی، بافت تابلوفرش در قالب اشتغال خانگی می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد از سوی کارجویان و فارغ التحصیلان علاقه‌مند به این رشته دنبال شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف درعین حال با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید و تأمین فرش، ایجاد زیرساخت فرآوری مواد اولیه فرش را مورد تأکید قرار داد و گفت: تامین مواد اولیه تولید فرش با نرخ ارز آزاد از چالش‌های اصلی و مهم صنعت فرش در حال حاضر به شمار می‌رود و این مسأله در افزایش هزینه و قیمت تمام شده تولید اثر می‌گذارد.
وی درباره بیمه قالیبافان نیز گفت: متاسفانه به دلیل عدم تخصیص بودجه، بیمه تامین اجتماعی قالیبافان انجام نمی‌شود و تنها راه بیمه قالیبافان در حال حاضر، بیمه روستاییان و عشایر است.
این فعال تعاونی در پاسخ به این پرسش که بیمه روستاییان نسبت به بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟ اظهار کرد: به طور حتم بیمه تامین اجتماعی برای قالیبافان بهتر است، ولی مشکلاتی مثل عدم تامین اعتبار در بودجه دارد؛ لذا هم اکنون قالیبافان می‌توانند تحت پوشش بیمه صندوق روستاییان و عشایر درآیند. البته این بیمه دفترچه درمانی ندارد و سن بازنشستگی در آن بالای ۶۵ سال است.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف خاطرنشان کرد: با این حال بیمه اجتماعی بهتر از نبودن بیمه است و مزایای این بیمه این است که بیمه اجتماعی ۷۰ درصدش یارانه است که دولت پرداخت می‌کند و ۳۰ درصدش را خود بافنده می‌پردازد و اقساطش قابل پرداخت است؛ به نحوی که سالانه با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌توانند بیمه شوند و مصائب و مشکلاتی مثل بازدید بازرس تامین اجتماعی را ندارد.
وی گفت: با وجود آنکه در این بیمه در بحث پوشش دهی تسهیل گری شده، ولی در خصوص خدمات دهی، دفترچه درمان ندارد؛ از طرفی انتقال سوابق دچار مشکل است که البته در حال ساماندهی است.

برچسب ها: فرش هزینه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
قوانین ارسال نظر