کد مطلب: ۲۳۸۷۰۲
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
طی هفته گذشته، پیشرفت‌های اندکی در موضوعات اصلی مورد گفتگو در مذاکرات وین حاصل شده و تشکیل کارگروه تدابیر اجرائی را نیز باید از نتایج آن دانست، لیکن بدلیل تداوم تحرک ناکافی طرف‌های غربی همچنان کُندی تصنعی برفرایند گفتگو‌ها حاکم است.

به گزارش مجله خبری نگار،«کارگروه تدابیر اجرایی» به عنوان سومین کارگروه پیش‌بینی شده در مذاکرات وین، عصر چهارشنبه تشکیل جلسه داد و کارشناسان هیئت‌های حاضر برای اولین بار گفتگو‌ها را در چارچوب وظایف این کارگروه آغاز کردند.

تشکیل اولین جلسه «کارگروه تدابیر اجرائی» می‌تواند نشانه‌ای ازحرکت روبه‌جلو در دو کارگروه فعال دیگر یعنی «هسته‌ای» و «تحریم» باشد.

به عبارت دیگر باید در مورد محور‌های «اجرائی» در دو کارگروه هسته‌ای و تحریم اشتراکاتی بوجود آمده باشد تا لازم باشد برای پیگیری آن‌ها پیش بینی «تدابیر» شود.

اگرچه ضلع غربی میزمذاکرات همچنان با طرح کلید واژه «محدودیت زمان» تلاش می‌کند که بی تحرکی و فقدان مسئولیت پذیری خود را با فشار به تیم مذاکره کننده ایران برای عدم پافشاری بر اصول بنیادین خود جبران کند لیکن اخبار رسیده به «نور نیوز» از اتاق مذاکرات حاکیست که ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی عملا راه هرگونه بهانه جوئی از سوی طرف‌های غربی را بسته است.

طی هفته گذشته به اذعان همه طرف‌های حاضر در مذاکرات، پیشرفت‌های اندکی در موضوعات اصلی مورد گفتگو حاصل شده و تشکیل کارگروه تدابیر اجرائی را نیز باید از نتایج آن دانست لیکن بدلیل تداوم بی مسئولیتی و تحرک ناکافی طرف‌های غربی همچنان کُندی تصنعی بر فرایند گفتگو‌ها حاکم است.

تعویض مذاکره کنندگان ارشد دو کشور اروپایی حاضر در مذاکرات و ترک گاه و بی‌گاه نشست‌ها از سوی آنان در کنار طرح مکرر مباحثی که نتیجه آن بازگشت به موضوعات توافق شده است از دلایل دیگری است که به صورت مصنوعی پیشرفت مذاکرات را کُندی روبرو کرده است.

همچنین انتشار برخی بیانیه‌ها و اظهار نظرها، مشابه نامه ۱۱۰ نماینده مجلس ایالات متحده به «جو بایدن» که مذاکرات وین را بی‌نتیجه خوانده و از او خواسته‌اند نمایندگان خود را از وین فرا بخواند، ضمن آن که پیام‌های غیر سازنده به اتاق مذاکرات مخابره می‌کند عملا انگیزه مذاکره کنندگان را برای دستیابی به توافق بدلیل وجود بی ثباتی در مواضع غربی‌ها کاهش می‌دهد.

تاکنون اصلی‌ترین عامل حرکت رو به جلو در مذاکرات وین، اراده و آمادگی کامل مذاکره کنندگان ایران بوده و طرف غربی میز مذاکرات نتوانسته و یا نخواسته توازن را از طریق مشارکت فعال، جدی وسازنده در فرآیند مذاکرات برقرار کند.

جمهوری اسلامی ایران با فرصت دادن به دیپلماسی و تلاش جدی برای دستیابی به توافقی «قابل اتکاء و پایدار» که از الزامات یک «توافق خوب» محسوب می‌شود در مذاکرات وین حاضر شده و تاکنون اراده و جدیت خود را نیز باثبات رسانده است.

عدم بهره برداری طرف‌های غربی از فرصت ایجاد شده و اصرار بر استفاده از روش‌های فرامذاکراتی برای پیشبرد رویکرد‌های غیر سازنده، بطور قطع ضمن ایجاد فرسایش در مذاکرات، دستاوردی بجز پیچیده‌تر شدن شرایط موجود و عدم حصول نتیجه مورد انتظار طرفین مذاکرات بدنبال نخواهد داشت.

برچسب ها: مذاکرات وین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
قوانین ارسال نظر