به گزارش مجله خبری نگار، کارگردان سریالهای «پدر»، «زیر پای مادر»، «آمین» و «پشت بام تهران» درباره اینکه چرا برای ساخت «افرا» به سراغ موضوع محیط زیست رفته است؟ اظهار میکند: در درجه اول نمیشود گفت برای ساخت این مجموعه ما به سراغ محیط زیست رفتیم؛ چراکه اول فیلمنامه این کار به من پیشنهاد شد که یکی از کاراکترهایش هم محیط بان بود. درواقع این سوال باید از نویسندگان کار پرسیده شود. وقتی فیلمنامه را خواندم نمیخواستم از دستش بدهم و دوست داشتم حتما خودم این کار را بسازم. با وجودی که آن روزها درگیر سریال «آقازاده» بودم، اما قبول کردم و کار را ساختم.
توفیقی در ادامه درباره اینکه با توجه به حساسیتهای بخش محیط زیست و انتقادهایی که همواره به آن وارد است، برای ساخت «افرا» محدودیتی در پرداخت قصه داشتید؟ خاطرنشان میکند: آنقدری که قرار بود در قصه «افرا» به بحث محیط زسیت پرداخته شود، راجع به آنها حرف زدیم؛ البته ممکن است بعدها واکنشها و نارضایتیهایی از سوی مدیران و دست اندرکاران ایجاد شود، اما در طول ساخت سریال، محدودیتی نداشتیم و مواردی که میخواستیم به آنها اشاره کنیم صورت گرفت. آنچه که اقتضای قصه «افرا» بود به آن پرداخته شد و ما درگیر ممیزی نبودیم.
کارگردان سریال «افرا» به حرفهایش چنین اضافه میکند: به نظرم به سیستم مدیریت محیط زیست همیشه انتقاد وارد شده است. بخشی از موضوع محیط زیست کشورمان هم برای خود مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ چراکه خیلی از عواملی که به محیط زیست آسیب میزنند، متاسفانه خود مردم هستند که عدهای نادانسته این کار را میکنند و برخی میدانند و رعایت نمیکنند؛ بنابراین مشکلات ما در محیط زیست، تنها به بخش مدیریت مربوط نمیشود و همان طور که اشاره کردم بخشی از آن به فرهنگ سازی نیاز دارد که البته این بخش خیلی به سریال ما برنمی گردد، ان شاءالله در کارهای بعدی فرهنگ سازی بیشتری اتفاق بیفتد.
او سپس درباره اینکه برخیها فکر میکنند موضوع محیط زیست فقط در قالب مستند جذاب است، درباره پرداخت به این موضوع در قالب نمایش و اینکه چقدر میتواند تاثیرگذار باشد؟ تصریح میکند: اساسا به نظرم پرداختن به همه موضوعات در قالب نمایشی، هم مخاطبان بیشتری خواهد داشت و هم اینکه قاعدتا به خاطر گستردگی مخاطب میتواند تاثیرگذارتر باشد. از طرفی دیگر وقتی موضوعی، چون محیط زیست با قصه و درام آمیخته میشود، میتواند بیشتر تاثیرگذار باشد، اما نکتهای که باید در نظر گرفت این است که وقتی بحث محیط زیست از قالب مستند خارج میشود و وارد داستان میشود، به نوعی با درام و قصه تنیده میشود و کاراکترهای نمایشی هم به سبب ویژگیهایی که دارند، مورد پسند افرادی که سفارش دهنده کار هستند واقع میشوند؛ البته کار ما سفارشی نبود. ما دوست داشتیم به این موارد در «افرا» اشاره کنیم به همین خاطر مسئول قصه ما، محیط بان است و درباره فردی صحبت میکنیم که در عین حال که محیط بان است، اخلاق تندی هم دارد و حالا در ادامه داستان خواهید دید که جوابش را هم از این اخلاقش میگیرد و از عصبی بودنش لطمه میخورد.
توفیقی در بخشی دیگر از این گفتگو با تاکید بر اینکه اجازه نداده اند کرونا بر «افرا» تاثیر منفی بگذارد، درباره دشواریهای ساخت سریال در ایام کرونا توضیح میدهد: به دلیل اینکه نمیخواستیم در کارمان به موضوع کرونا اشاره داشته باشیم، صحنههایی که هنرور زیاد داشتیم و مردم هم حضور داشتند و بازیگران باید بدون ماسک ایفای نقش میکردند، خیلی برایمان سخت بود. زمان داستان «افرا» به سال ۹۸ برمی گردد؛ یعنی اصلا نمیخواستیم به کرونا بپردازیم که متاسفانه دشواریهای زیادی داشتیم و دو راه بیشتر برای کارمان نداشتیم؛ یکی اینکه یا باید از خیلی مسائل میگذشتیم و یا اینکه زحمت عوامل را بیشتر میکردیم که ما راه دوم را انتخاب کردیم؛ بنابراین همه عوامل به ویژه دستیاران اذیت شدند و واقعا این کار تلاش مضاعف میخواست که با تلاش همه عوامل صحنه و بازیگران دشواریهای کرونا کمتر به چشم خورد. به نظرم «افرا» برایم ایده آل بود و اجازه ندادیم کرونا روی آن تاثیر منفی بگذارد.
کارگردان «افرا» میگوید: در طول ساخت سریال عوامل واکسینه نشده بودند و خداراشکر تا پایان کار کسی درگیر کرونا نشد. بلافاصله بعد از اتمام سریال خودم درگیر این بیماری شدم و اکنون بهبود یافتم.
وی در ادامه درباره اینکه ابتدا قرار بود سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری از شبکه یک به روی آنتن برود و در ادامه تصمیم به پخش «افرا» گرفته شد، آیا زمان کافی برای تولید این سریال داشتید؟ اظهار میکند: به اندازه کافی زمان نداشتیم با این همه تصویربرداری «افرا» نسبت به کارهای دیگرم با فاصله بیشتری از آغاز پخش به پایان رسید، ولی باز هم این فاصله ایده آل نبود. من دلم میخواست یکی ـ دو ماهی بیشتر برای تدوین، موسیقی، صداگذاری و جلوههای ویژه فرصت داشته باشیم. فکر نمیکردیم به این زودی سریال پخش شود به همین خاطر کمی دست نگه داشته بودیم تا تدوین پیش برود و بعد به موسیقی برسیم که کمی در این بخش درگیر عجله شدیم، ولی در کل پخش «افرا» آنقدر هم به یکباره نبود و ما یک آمادگی ذهنی داشتیم. در حال حاضر هم تصویربرداری این مجموعه به پایان رسیده است، ولی تدوین ادامه دارد.
توفیقی در بخشی دیگر درباره رقابت تلویزیون با شبکه نمایش خانگی و تفاوت این دو مدیوم، خاطرنشان میکند: آثار هر دو گروه مخاطبان مشترکی دارند، ولی اساسا تلویزیون به لحاظ دسترسی راحتتر است و مخاطبان گسترده تری دارد، ولی از آن طرف، در شبکه نمایش خانگی فضای کاری چه به لحاظ امکانات و چه به لحاظ مالی بازتر است. از سوی دیگر نیز به لحاظ آزادیهای کار، فضا در شبکه نمایش خانگی بازتر است؛ اما به هرحال هر کدام جذابیتهای خاص خودش را دارد و برای من کار کردن در هر دو بخش جذابیت دارد.
کارگردان سریال «افرا» سپس درباره اینکه لازمه ساخت سریالهای ماندگار در تلویزیون چیست و چرا سریالهای حال حاضر از این ویژگی بهره کمتری میبرند؟ میگوید: من خیلی این نگاه را قبول ندارم؛ چراکه فکر میکنم بخشی از این نگاه تکنیکی است. به لحاظ تکنیکال، در این سالها پیشرفتهایی اتفاق افتاده است که به نظرم چندین سال قبل نبود. با این همه شاید به لحاظ محتوایی اگر از مردم درباره سریالهای ماندگار سوال کنید، ۹۰ درصد از آنها به آثار طنز آن دوره اشاره خواهند کرد که شاید لازمه آن زمان بود و باید به این موضوعات پرداخته میشد.
توفیقی با بیان اینکه «شاید نیاز است نگاه دوبارهای برای ساخت سریالهای طنز اتفاق بیفتد» صحبت هایش را با ذکر مثالهایی در این زمینه ادامه میدهد: ما در این مدت سریالهایی نظیر «پایتخت»، «نون خ» و «زیرخاکی» را در تلویزیون داشتیم. «نون خ» مخاطبان قابل قبولی را جذب کرد و فکر میکنم باید کمی حجم تولیداتی که در تلویزیون جواب پس داده اند را بالا برد.
او که تا به حال کار کمدی نساخته است، در عین حال میگوید: بیننده امروز شاید خیلی نتواند مثل آن سالها در هفته یک یا دو سریال تماشا کند. بیننده امروز به لحاظ آثار نمایشی به خوراک بیشتری نیاز دارد و حداقل دوست دارد روزی یک یا دو سریال را دنبال کند، پس چه خوب است که ذائقههای مختلف را در نظر بگیریم تا هم مخاطبان را حفظ کنیم و هم با پرداختن به آثار طنز و ملودرام آنها را تغذیه کنیم.
توفیقی در پایان در پاسخ به اینکه آیا کار جدیدی در دست تولید دارد؟ میگوید: صحبتهایی از سوی شبکه یک سیما برای ساخت سریال ماه رمضان آینده شده است که مشغول قرارداد هستیم، اما برای عوامل هنوز به قطعیت نرسیده ایم.
سریال «افرا» هرشب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما به روی آنتن میرود.
این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی مجید مولایی و محمد کامبیز دارابی ساخته شده است و بازیگرانی چون: مهدی سلطانی، پژمان بازغی، فریبا متخصص، پیام دهکردی، علیرضا آرا، روزبه حصاری، مینا وحید، اسماعیل محرابی و. در آن ایفای نقش دارند.